مهندسی صنایع

مهندسي صنايع به دنبال توسعه چارچوب‌ها و تكنيك‌هایی به منظور طراحي، نصب و بهبود سيستم‌هايي شامل انسان، مواد، اطلاعات، انرژي و تجهيزات براي فراهم آوردن امكان توليد كالاها و ارائه خدمات به صورت اثربخش و كارا است. براي بررسي و ارزيابي چنین سيستم‌هایی، دانش و مهارت­هاي علوم رياضي، فيزيك و اجتماعي به همراه فنون و تكنيك­هاي طراحي مهندسي مورد نياز است. فعاليت­هاي مهندسي صنايع همانند پلي است كه ارتباط بين اهداف مديريت و عملکرد سیستم‌ها را ايجاد مي­نمايد.

مهندسان صنايع بيشتر درگير افزايش بهره­وري در مديريت منابع انساني، روش­ها و فناوری هستند و حال آن­كه ساير رشته­هاي مهندسي بيشتر درگير ماهيت فني فرآيندها مي­باشند. در واقع مهندسي صنايع تنها رشته مهندسي است كه عامل انسان يكي از مولفه­هاي اصلي سيستم­هاي مورد مطالعه آن را تشكيل مي­دهد. در نتيجه مهندسان صنايع در تيم­هاي ميان رشته­اي براي امور برنامه­ريزي، نصب و كنترل و بهبود فعاليت­هاي سیستم‌ها به خدمت گرفته مي­شوند. اين فعاليت­ها شامل فرآیندهای توليد، نوآوري در محصولات، ارائه خدمات، حمل و نقل و جريان اطلاعات می‌باشند.

با توجه به مطالب فوق، مهندسان صنايع بستر لازم براي تعامل تخصص­هاي مختلف و كار گروهي را به بهترين وجه ايجاد نموده و در نتيجه امور طرح، برنامه­ريزي، اجرا و نظارت بر عملكرد نظام­هاي توليدي خدماتي به­شكل منسجم­تر انجام مي­شود. در نهايت انسجام امور به بهبود مستمر در جهت سهولت كارها، راحتي كاركنان، كاهش هزينه­ها، ارتقا كيفيت و جلب رضايت مشتريان منجر مي­شود.

 

گروه مهندسی صنایع دانشگاه دامغان

دانشگاه دامغان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های استان سمنان و نماد آموزش و پژوهش در حوزه علوم پایه استان سمنان و کشور شناخته می‌شود. دانشگاه دامغان به عنوان یک دانشگاه جامع، طیف وسیعی از تمام رشته‌های دانشگاهی شامل دانشکده فنی و مهندسی، دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشکده زیست شناسی، دانشکده شیمی، دانشکده علوم زمین، دانشکده فیزیک و دانشکده هنر در مقاطع مختلف را پوشش داده و استاندارد آموزشی در بین دانشگاههای کشور را دارا میباشد.

دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه دامغان با ارائه رشته‌های فنی و مهندسی گوناگون شامل مهندسی صنایع، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر و مهندسی عمران نقش بسزایی در تربیت مهندسان و متخصصان فنی کشور ایفا می‌نماید. دانشکده فنی دانشگاه دامغان در سال ۱۳۸۹ با دو گروه آموزشی مهندسی صنایع و مهندسی نرم‌افزار فعالیت خود را آغاز کرده و طی پنج سال با همت مسئولین دانشگاه و اعضای هیئت علمی دانشکده تعداد گروه‌های آموزشی آن به شش گروه رسیده است. گروه مهندسی صنایع به عنوان اولین گروه آموزشی دانشکده فنی دانشگاه دامغان ارکان جهت‌ساز زیر را ترسیم نموده است:

 

چشم انداز گروه مهندسی صنایع:

نظام مدیریتی سازمان، عامل تعیین­ کننده در مواجهه آن با تغییرات محیطی است. روند تغییرات و تحولات به گونه‌ای است که مدیران نمی‌توانند برای تعیین اهداف سازمان براساس تجربیات گذشته تصمیم بگیرند؛ تجربه گذشته اگرچه ارزشمند، اما لزوماً راهنمای مطمئنی برای آینده نیست. تنها می­توان درباره آینده­های ممکن و محتمل یا آینده مطلوب سخن گفت، لذا باید تصویر آینده­ی مطلوب و بهتر را ترسیم کرد. از این رو چشم‌انداز گروه مهندسی صنایع ذیل چشم‌انداز مصوب دانشگاه به صورت زیر تدوین شده است:

گروه مهندسی صنایع دانشگاه دامغان با تکیه بر امکانات، اعضای هیئت علمی متخصص و دانشجویان مشتاق، طی پنج سال به دانشکده‌ی شاخص استان سمنان در زمینه‌های آموزش و پژوهش تبدیل گردد.

بر اساس چشم‌انداز تدوین شده، توسعه آموزشی از طریق جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته‌ی مهندسی صنایع و برگزرای دوره‌های کوتاه مدت تخصصی برای مدیران و صنعتگران استان محقق می‌گردد. از سوی دیگر توسعه پژوهشی از طریق ارتقا شاخص‌های پژوهشی وزارت عتف و رفع نیاز‌های حوزه‌های گوناگون استان سمنان با تمرکز بر کشاورزی و صنایع معدنی تحقق خواهد یافت.

 

مأموریت­های گروه مهندسی صنایع:

مأموریت ما آماده­سازی دانشجویان، به عنوان پیشتازان عرصه ملی و بین­المللی با تمرکز بر تحقیقات روی موضوعات مهم داخلی و جهانی است. برای دست­یابی به این امر، عملی نمودن امور زیر، حیاتی است:

انجام تحقیقات روی مسائل مهم ملی و بین­المللی و ارتباط نزدیک با افراد ماهر در بخش­های صنعتی، دپارتمان­های مهندسی، دانشکده­ها و دانشگاه­های دیگر.

فراهم کردن محیط آموزشی نوآورانه، متمایز و محرک علمی برای دانشجویان در جهت آماده­سازی آن­ها به عنوان رهبران موفق علمی در عرصه صنعت.

اِعمال، توسعه و حفظ بالاترین کیفیت­ها، در دانشکده مهندسی صنایع.

ارائه خدمات به تشکل­های کلیدی؛ از جمله، سازمان­های صنعتی، دولتی، متخصصان علمی و فارغ­التحصیلان.

ایجاد ارتباطات سازنده با هیأت علمی، متخصصان، دانشکده­ها و دانشگاه­های دیگر، در جهت اجرای پروژه­های دانشکده مهندسی صنایع.

 

ارزش­های گروه مهندسی صنایع:

تمامیت – ما به صداقت و اخلاق، معتقدیم.

دانشجو­ محوری – ما به کیفیت تحصیلات ارائه شده به دانشجویان، اهمیت می­دهیم.

ارتباطات – ما روح ارتباطی را میان دانشجویان، هیأت علمی و فارغ­التحصیلان، می­گسترانیم.

تعالی تحقیقات – ما محیطی ایجاد می­کنیم برای ارتقای سطح کیفی مطالعات و تحقیقات.

نوآوری مستمر – ما به طور مستمر به دنبال نوآوری و بهبود همه­ی جنبه­های علمی، برنامه­های تحقیقاتی، حمایت­های مدیریتی و محیط علمی هستیم.